الوندپوش

09353380268

مشاوره رایگان

02166577354

پیوند هاردنر و رزین

در این مطلب می‌آموزیم چگونه پیوند هاردنر و رزین را با هم ترکیب کنیم و هاردنر و رزین در چه مواردی کاربرد دارد.

پیوند هاردنر و رزین

       مراحل پیوند هاردنر و رزین

برای این‌که بتوانیم از پیوند هاردنر و رزین یک ترکیب باکیفیت و کارآمد به دست بیاوریم بهتراست که ابتدا شرایط زیر را رعایت کنیم.

          مرحله اول انتخاب هاردنر و رزین

 در پیوند هاردنر و رزین ابتدا ما باید باکفیت‌ترین و مرغوب‌ترین هاردنر و رزین اپوکسی را تهیه کنیم که این کار به دلیل وجود افراد سودجو و بازار سیاه کمی دشوار است اما با کمی تحقیق می‌توانید از برخی تولید کنندگان یا فروشندگان معتبر این مواد را تهیه کنید. زیرا اکثر افراد به صورت تخصصی با این هاردنرو رزین آشنایی نداشته اشخاص سودجو با افزودن مواد غیر مجاز محصول بی‌کیفیتی را به مشتری تحویل داده و باعث بی اعتمادی آن‌ها به دیگر فروشنده‌ها می‌شوند.

مرحله دوم اختلاط دقیق در پیوند هاردنر و رزین

مهم‌ترین مرحله در ترکیب هاردنر و رزین این‌ است که بدانیم دقیقا از هر کدام از این مواد به چه میزان استفاده کنیم تا یک ترکیب قوی و مرغوب بدست بیاوریم. ما این کار را به چند روش زیر انجام می‌دهیم:

  • ترازوی دیجیتالی: این روش نسبت به دیگر روش‌ها بسیار دقیق بوده و شما می‌توانید با تهیه یک ترازو که در ابعاد مختلف و با ظرفیت سیصد گرم در بازار موجود است می‌توان به راحتی و در اندازه دقیق پیوند هاردنر و رزین انجام داد.
  • شمارش پیمانه: در این روش ابتدا یک ظرف که ظرفیت آن را بدانیم تهیه کرده و متناسب با مقداری که نیاز داریم پیمانه را پر و در ظرفی که قراراست این پیوند را انجام دهیم خالی کنیم. مثلا اگر هاردنر ما شماره دو به یک است با یک پیمانه که ظرفیت پنجاه گرمی دارد ابتدا دو پیمانه رزین و بعد یک پیمانه هاردنر را در ظرف ترکیبی خالی کرده و آن دو را با هم پیوند می‌زنیم.
  • پیمانه مدرج: این پیمانه‌ها معمولا در آزمایشگاه‌ها استفاده می‌شود و دارای درجه‌بندی و اندازه‌های مختلف‌اند شما به راحتی می‌توانید در بازار آن را تهیه کنید.

مرحله سوم پیوند هاردنر و رزین

برای ترکیب هاردنر و رزین اپوکسی داشتن شریط دمایی مناسب الزامیست زیرا پیوند هاردنر و رزین یک واکنش ترموست یا گرمازاست با وجود این مجاز نیستیم که این پیوند را در هر شرایط و دمایی انجام دهیم. رزین خود یک ماده غلیظ و چسپنده می‌باشد و سرما آن را غلیظ‌تر و گرما از غلظت آن کاهش می‌دهد؛ در زمان پیوند هاردنر و رزین باید دما را بین ۳۰ تا۳۵ درجه سانتیگراد رساند تا عمل ترکیب هاردنر و رزین به راحتی انجام و قالب آن کاملا پوشش داده‌شود.

روش‌های مختلف برای رسیدن به دمای مناسب برای پیوند هاردنر و رزین عبارتند از:

  • آب گرم: می‌توانید ظرف حاوی ترکیب رزین و هاردنر می‌باشد را در یک ظرف بزرگ‌تر که دارای آبی با ۴۰ درجه سانتیگراد می‌باشد هاردنر و رزین را مخلوط و با هم پیوند زد.
  • منابع گرمازا: شما می‌توانید با قراردادن ظرفی که دارای پیوند رزین و هاردنر است در مقابل دستگاه‌های گرمازا مانند رادیاتور شوفاژ و دیگر منابع گرمازا و یا با گرفتن سشوار ظرف را به آرامی گرم کنید.
  • دستگاه ماکروویو: یکی دیگر از روش‌های مخلوط کردن هاردنر و رزین استفاده از دستگاه ماکروویو است که البته مبتدیان بهتر است از این روش استفاده نکنند.

سایر شرایط برای پیوند هاردنر و رزین

علاوه‌بر موارد گفته شده برای ترکیب کردن رزین و هاردنر لازم است که شرایط دیگری را نیز رعایت کنیم که عبارتند از:

  • نور: محیطی که برای پیوند زدن رزین و هاردنر در نظر گرفته‌اید باید از نور کافی برخوردار باشد بهتر است که یک نور متمرکز مانند چراغ مطالعه و غیره بالای سر ظرف یا مکانی که قصد ترکیب این دو موارد را دارید؛ باشد.
  • تهویه: محیط انتخابی شما برای انجام ین کار حتما از تهویه مناسبی برخوردار باشد ودرب و پنجره آن مانع از ورود باد به داخل محیط شود.

در اینجا مراحل ترکیب یا پیوند هاردنر و رزین را برای شما گفتیم اما این ترکیب چه کاربردی دارد؟ از مهمترین کاربردهای این ترکیب می‌توان گفت که در زمینه‌های: کفپوش و دیوارپوش، صنایع الکترونیک، صنایع فایبر گلاس، صنایع چسب، صنایع رنگ، صنایع غذایی، برای طراحی دکوراسیون ساختمان‌ها، ساخت زیورآلات و غیره کاربرد دارد.